Pages

Sedara jauh

Masa raya hari tu ada sedara aku telefon mak aku daripada Jambi, Indonesia. Mak aku panggil dia Abang Dollah dan dia ingat sebelum ni yang Abang Dollah ni sedara kami. Tapi tak lama dulu (beberapa tahun lepas juga la) baru mak tahu yang rupanya dia kahwin dengan saudara kami. Cuma dia sangat rajin mengesan dan menghubungi kami dari Malaysia ini.

Aku pula ingatkan Abang Dollah tu atau isteri dia ialah keturunan kami daripada Jambi, iaitu mak aku punya paternal Atuk aku yang berasal daripada Jambi. Tapi, rupa-rupanya mereka ialah keturunan daripada orang Malaysia rupanya. Orang Malaysia yang berhijrah ke Jambi suatu masa dahulu.

Mak aku cite ada dua orang saudara telah berhijrah ke Jambi suatu masa dahulu, mereka ialah nenek (mak kepada mak aku) aku punya mak dan bapa saudara. Lepas tu mereka kahwin dengan orang sana dan salah sorang anak mereka kahwin dengan abang dollah tu. Jadi abang dollah tu taraf pakcik pada mak aku. Rupanya ada juga orang Malaysia ke sana ya dahulu kala.

Satu masa tu aku pernah naik teksi, ni cerita lain tapi berkesinambungan sikit lakan. Ok jadi aku naik teksi, dan pakcik teksi ni banyak cite pasal asal orang kawasan sini dan sana. Lepas tu dia kata orang Melayu Malaysia ada yang ke Indonesia dulu-dulu dan buka kawasan sana. Sayangnya aku lupa nama tempat yang dia ceritakan itu. Aku macam skeptik aje dengan statement dia, tapi lepas aku tau asal usul isteri Abang Dollah aku rasa ada kebenarannya kot.
Oooooo now I know.

0 comments:

hELLO

hELLO
:D

Followers