Pages

Demam sambil jaga anak

Gwe demam sejak semalam. Dah la semalam aku bercakap dgn lebih kurang 30 orang... semestinya aku dah jangkitkan separuh atau suku dari mereka semua. Oh semalam aku duty pameran. Masuk2 kerja seminggu dah kena berpameran.  Ok juga skill mempengaruhi orang aku. Semalam aku kena mempengaruhi orang untuk upload rtm mobile ke dalam hanphone mereka.

20 (anggaran) daripada handphone yang aku tengok semalam, 13 Samsung, 5 iphone dan 3 lenovo. Handphone student hampir confirm tak ada Internet, sorang daripada 6 student je yg ada. Manakala handphone orang bekerja confirm ada cuma laju dengan tak laju je Intenetnye.

ini namanya random sampling, petik je mana2 calon jadi sample tanpa fikir demografinya. Memetik kata2 Dato' Sri Ahmad Shabery Cheek, penembusan jalur lebar di kawasan luar bandar semakin positif disebabkan peningkatan jumlah pengguna telefon pintar. Tu kat luar bandar, pastilah bertingkek2 di dalam bandar. 1.5 tahun lepas 1/5 daripada org yg aku jumpa masih memakai hempom 2g. Skang mungkin 1 in 30.

Dan sepatutnya aku berjumpa mak aku tapi dah demam maka tak jadi la ke sana. Tak larat nak menggendong baby sambil makan, sambil borak. Nak lari2 dari sini ke sana. 40 minit juga sini ke ampang nun.

Macam mana aku uruskan anak2 bila demam dan aku sorang2 sbb husband kerja? Husband tadi keluar lunch hour ke office,  so pagi tadi dia dah bagi makan anak sulung dia macam2, juga mandikan sekali ye. Laki aku memang boleh menguruskan anak yang tak berapa baby sebab dulu dia uruskan adik dia masa mak dia pergi kursus. Dia dan adik dia beza 15 tahun. Masa adik dia dalam 3 tahun mak dia pergi kursus kat tganu, maka dialah yang layan adik dia bila adik dia balik daripada rumah pengasuh.

Kalau baby 3 bulan laki aku boleh la jaga sikit2, kalo setakat mandi tuko lampin tu ok la. Aku keje bagi susu dan pujuk kalau nangis. Tapi bila 2 anak maka baby aku settlekan, abang dia yang 3 tahun tu bapanya yang jaga.

So daripada husband keluar tadi aku paksa budak2 ni tido. Of course la anak2 takkan tido bila dipaksa, tapi aku tutup lampu, tutup tv, maka dorang slow down aktiviti. Yang kecik aku sumbat je mulut dia dgn susu. Lama2 lena jugak. Kalau nangis lama sikit aku dirikan dia, anak aku ni suka didirikan. Siap senyum2 lagi walhal sebelum tu kemain nangis. Masa anak pertama dulu kalau nak pujuk sangkut kat bahu je dah setel. Anak aku yg no 2 x suka pulak didukung kepala sangkut kat bahu, lagi nangis ada.

Anak aku yg no 2 ni daripada dia bangun pagi sampai petang selalu tak ada bunyi sangat. Nangis kalau nak susu sangat atau berak. Tapi sensitif sangat. Dia x tido sangat siang-siang hari. Kalau naik kereta untuk perjalanan balik kampung, separuh jalan baru dia tidur. Memang lain budak lain caranya.

Paling mencabar budak2 sensitif ni bila masuk petang dia akan mengamuk sebab penat sangat agaknya atau over stimulate.  Masa tu ko dodoi macam mana pun x jalan. Last2 masuk bilik aku bubuh je atas katil. Kadang2 dia berenti nangis, lepas tu tak lama dia akan tido. Kalau tak berenti nangis aku susukan. Gitula harian aku. Macam hari ni sbb seharian x tengok tv so dia x nangis petang. Aku tgk pengasuh dia (baru hantar seminggu) kalau anak2 asuhan dia nangis beria dia akan sumbat botol susu dan goyang kemain. Lols. Ganeh kot. Tapi whatever works I guess.

0 comments:

hELLO

hELLO
:D

Followers