Pages

Musim demam

Aku pergi jumpa doktor hari Deepavali hari tu, demam, selesema, batuk sikit2 dan sakit kepala. Aku demam amat panas sehari sebelumnya, tapi sebab cuti kan so aku duduk diam-diam kat rumah sahaja. Anak-anak semua aku paksa tidur. Nasib baik sorang baby yang masih baring jadi dia tak banyak hal, abangnya je yang kesian sebab nak beraktif tiba-tiba aku suruh tidur dengan jayanya. Nasib baikla budak kecik 3 tahun ni bapak dia ada siang tu maka bapa dia la mandikan. Aku cuma paksa tidur, bila dia jaga masakkan nasi dan malam tu layan la tengok tv sikit.

Bila anak dah masuk 2 ni, ubat demam kena standby di rumah. Kalau anak ko demam panas je bagi ubat. Kalau setakat badan dedar panas-panas gitu aku tak bagi ubat la. Tapi pengasuh dia yang sekarang rajin pula bagi ubat, so kat rumah pengasuh je makan ubat. Apabila kat rumah hanya ketika demam panas yang menggelegak tu aku bagi ubat. Yela tak mau la panas badan dia mencapai 39 c dan ke atas. Si baby pula ada la batuk sikit tapi sebab dia menyusu susu ibu so aku tak bagi ubat pada dia.

Kembali kepada berjumpa doktor itu. Doktor kata sekarang musim hujan, so cuaca lembab ni penyakit senang berjangkit. Maka kita kenala pastikan badan kita cukup makan apabila sihat. Jadi bila sakit keadaan kita tak adalah teruk sangat.

Aku pun sejak nak naik kerja ni kemain aku makan suplement macam-macam. Aku beli B complex, lepas tu aku telan juga prenatal vitamin yang tak habis-habis tu. VCO atau minyak kelapa muda dara yang aku beli masa preggie dulu pun tak habis lagi, lepas tu ada pulak suami aku dapat kapsul habbatussauda. Mak mertua aku pula hulur Lecithin yang dia tak habis makan tu. Ko bayangkan macam-macam yang aku boleh telan tu. Tapi aku telan sebiji masa lain-lain la. Aku rasa lebih elok aku telan sana sikit sini sikit sebab aku pun bukan telan ubat. Ni baru vitamin, B complex, lecithin, habbatussauda dan vcoa. Tak taula kalau aku rasa nak telan benda lain pulak, macam mana tu? Patutla ada artis boleh makan sampai 30 kapsul demi kecantikan sehari.

Tak ada maknanya dah makan secara seimbang zaman ni apabila semua benda yang kau perlukan wujud dalam bentuk pil. Walaupun sistem ini silap tapi aku masih belum berjaya nak makan seimbang setakat ni. Mungkin aku kena beli sayur kejap lagi untuk memastikan makan malam aku seimbang. Ok bye.

0 comments:

hELLO

hELLO
:D

Followers

Mereka Menyinggah