Pages

All Hallows Eve

Daripada kecik aku suka tengok pasal halloween dalam filem-filem barat dan baru hari ini aku tau ia disambut pada 31 Oktober 2010. Eh itu hari Ahad, esok la tu. Kalau nak tau lebih lanjut pasal apa itu halloween maka tengok sini kat wikipedia. Halloween berasal daripada All Hallows Eve yang bermaksud malam sebelum All Saints Day yang merupakan hari cuti di United Kingdom, Canada, Ireland dan United States.

Filem yang paling comel pasal halloween aku pernah tengok ialah Hocus Pocus (1993) yang dibintangi Thora Birch, Omri Katz, Bette Midler dan Sarah Jessica Parker. Mula-mula tengok kat tv dan rakam dalam VHS dan ulang lah tayang 88 kali lagi. Dalam filem ini aku pertama kali dengar orang rujuk Halloween sebagai All Hallows Eve.




Filem ini tahun 1993 tapi aku tengok lepas 3 tahun di kaca tv. Ia dibintangi oleh Thora Birch dan Omri Katz sebagai adik beradik yang menghidupkan semula 3 ekor nenek kebayan jahat yang telah dihukum bunuh semasa Salem hot dengan aktiviti sihir sekitar tahun 1692.



Omri Katz dan Thora Birch

Dalam cerita omputeh kalau anak ada dua orang aje abang mesti ada adik perempuan manakala Kakak ada adik lelaki.

Omri Katz berlakon pula dalam siri cinta hantu remaja Eerie Indiana manakala aku suka tengok Thora Birch sebab dia suka berlakon filem pelik-pelik macam Christina Ricci.




Thora Birch

Aku baru tau dia sebaya aku rupanya. Menurut cerita, mak dan bapa dia nak namakan dia Thor sempena nama dewa petir tu dan juga kerana dia lahir hari Khamis/Thursday. Tapi sebab dia ialah perempua jadi mak bapak dia femininkan kepada Thora. Dia ada saudara lelaki bernama Bolt. Office mate aku ada ayah nama Ribot. Dia kata memang nama tu sempena ribut taufan tu.



Sarah Jessica Parker, Bette Midler dan Kathy Najimy.
Sarah, Winnifred dan Mary
Sarah kononnya ialah nenek kebayan paling comel antara tiga ni.

Tiga ekor nenek kebayan yang berhasrat untuk mengambil alih dunia moden menggunakan kaedah sihir. Seiring teknologi masa kini, dorang terpaksa naik pembersih vakum menggantikan penyapu dorang yang dicuri oleh kanak-kanak kecil.

Semasa nenek-nenek kebayan ini bangkit semula ialah pada malam halloween dan bila mereka ke sana dan ke mari tengok dunia orang semua tak hairan. Sebabnya malam halloween kan semua orang pakai baju beragam jadi tak la pelik sangat kelihatan.

Aku rasa macam best aje pergi rumah ke rumah pakai pakaian beragam. Korang rasa ada tak anak-anak yang nak buat macam tu tak masa raya nanti. Dorang memang pasti akan pergi ke rumah ke rumah untuk minta duit raya, alang-alang pakai la baju fancy schamncy kan.

Kalau di Barat boleh tengok dalam tv bebudak pakai uniform dan diawasi mak bapak atau abang kakak beredar dari rumah ke rumah. Bila tuan rumah bukak pintu mula la jerit "Trick or Treat!" dan ruan rumah akan jerit ketakutan supaya budak tu berusa teruja. Kalau comel macam puteri ke apa kena la puji. Lepas tu tuan rumah bagi gegula dan cokelat yang mana akan menggembirakan kanak-kanak. Dalam hal ini Willy Wonka aje yang akan menangis sebab x dapat makan ceklat sob sob.

Dalam majalah apa tah baru nie aku tengok anak ada artis nie anak dia akan beraksi sebagai Lady Gaga siap rambut palsu separh blonde dan separuh pink. Kalau kita ada tak yang nak pakai beragam macam artis, kalau korang nak pakai macam siapa?


Ini tatu ya. Sanggup mengorbankan kulit untuk lukis hantu.

Kat Malaysia nie Halloween disambut secara kecil-kecilan. Selalu orang pakai pakaian beragam masa parti-parti aje. Best jugak buat parti bertemakan pakaian beragam sebab boleh berangan-angan lebih sikit. Kalaulah ada parti pakaian beragam dan korang tak ada idea, apa kata berpakaian dan datang sebagai identiti facebook korang.


Add as friend?

Kalau tak nak jadi facebook, boleh jadi youtube, myspace atau mana-mana laman web kegemaran korang.

Ok, adieu.

0 comments:

hELLO

hELLO
:D

Followers