Pages

Kawan aku takut nak kahwin

Ok kenapa aku pilih tajuk kawan aku takut nak kahwin? Sebab utama ialah kami senantiasa membincangkan kenapa kadangkala kahwin itu perkara yang menyeramkan. Perkahwinan memerlukan pengorbanan yang hebat lagi-lagi daripada segi perasaan. Memang hidup akan berubah 360 darjah apabila kau kahwin.

Kenduri kahwin memerlukan ongkos yang besar kalau nak buat besar jadi apabila nak meraikannya sahaja ongkos besar maka kena fikir betul-betul adakah perkahwinan ini serius atau tidak. Kalau kahwin semata-mata kerana nak ikut cakap orang tua tapi hati tak nak dan lepas 3 tahun cerai, itu menakutkan. Oklah kita tak boleh nak tengok masa depan perkahwinan seseorang. Ada yang kahwin pilihan keluarga tapi ok ke akhir hayat. Ada yang kahwin suka sama suka pula retak selepas 3 tahun. Macam stail artis hollywood lepas kahwin 2-3 tahun dah habis dah. Kahwin itu satu usaha juga dan bukan untuk dinikmati semata-mata macam percutian

Kadangkala orang yang dah kahwin juga yang suka nak beritau orang bujang, lebih seronok bujang daripada kahwin. Apabila dah kahwin tak boleh buat itu dan ini dan macm-macam lagi. Ada yang kata kalau kahwin terbantut nak pergi ke sana ke mari sebab semacam ada kekangan. Mungkin suami tak bagi atau mungkin sebab anak. Tapi aku tengok kawan-kawan aku yang ada anak kecik rilek je tengok wayang, sana sini bercuti dan bebas bergerak. Itu semua ikut gaya hidup masing-masing mungkinnya.

Aku pun takde nak harap perkahwinan itu indah selalu. Memang lah indah tapi ada kalanya mencabar dan perlu toleransi dan ditokok tambah bebelan terlampau. Lagi-lagi pula apabila aku bekerja bidang komunikasi jadi bebelan mesti nak terperinci dan mencapai misi. Kesian laki aku kadangkala.

Sempena cuti sekolah yang ramai jadikan waktu untuk berkenduri ini aku ucapkan tahniah dan selamat berlayar ke alam baharu.

Kembali kepada kisah kawan aku yang single itu. Kelakar bila ada manusia yang berfikiran bodoh tanya bila kau nak kahwin pada dia? Lagi bangang bila yang tanya tu tau kawan aku takde pakwe. Nak kawin ngan siapa kak? Boleh aku tanya pada dia pula, Bila kau nak pandai dalam bertanya soalan?

3 comments:

Au and Target said...

In case I don't see you till next week, Merry Christmas, Mizzy!

DrSam said...

mungkin kawan yang tanya soalan tu kena kahwin dulu baru pandai tanya soalan tak...

mizzyN said...

katztales,
happy holidays.

dr sam,
masalahnya kengkadang dah kawen la yang tanya. sangat x seswai.

hELLO

hELLO
:D

Followers

Mereka Menyinggah