Pages

Bandung yang tak ada air bandung mahu pun mee bandung

Awal bulan hari tu aku pergi Bandung, beli tiket sejak Februari lagi tuu. Maklumlah tiket RM0 tanpa termasuk airport tax mestilah dirembat dengan segera. Pergi ke sana sekejap macam balik kampung je pun. Kami terbang ke Bandung pada hari Jumaat dan terbang balik ke sini pada Isnin berikutnya.

Sebelum pergi ramai officemate menanyakan "Beran ko pergi sana?"
Oopps ada orang x skerr kalau guna lingo beran (berani) dan cerr (cerita) ni.

"Berani ye ko pergi sana?"
Aku kata, "La dah duta dia siap datang sini promote negara dia baru nie, kenapa pula kita nak takut ke sana?"
Lepas tu aku teringat lesen ke luar negara terulung yang aku tengah mohon lagi masa tu
"Kite tengok je la macam mana nanti, kalau keadaan ok mesti boss atas akan bagi kebenaran. Tapi kalau sebaliknya kena la duduk Malaysia ni aje."

Sebagai kakitangan gomen, aku kena mintak izin boss terulung di atas sana melalui permohonan rasmi. Ia boleh menjamin hak kita bila di luar negara mahupun hak waris kita di Malaysia ini kalau apa2 terjadi. Alhamdulillah perjalanan kami ke sana dan kembali ke sini semua berjalan lancar.

Pemergianku ke sana dijoin ibu bapa ku. Mereka terpaksa la duduk jauh-jauh kejap sebab seat lain-lain nombor. Itu mak aku tu yang duk jauh sikit dan my daddy kat depan seat aku. Itu pula aku yang biji mata terjojol sebelah tu.


Pemergian ke sana juga dijoin oleh chief suka jalan nombor 1 Inner Beach, the OOMM. Ni pic khas untuk tatapan pembaca blog ini yang mana dah siap sedia disensorkan di lokasi lagi.


Penerbangan ke sana memakan masa dalam dua jam lebih, sempat jugak la tidur dengan amannya dalam kapal sebab bila dah mendarat mesti kena aktif berjalan ke sana sini.

Bandar Bandung kelihatan sangat padat daripada perut kapal terbang. Cuba tengok part bawah gambar ini, sangat rapat rumah-rumah/bangunan-bangunannya.

Rumah mereka macam tak ada laman aje aku tengok. Kalau di sini rumah sebuah-sebuah mesti nak ruang sikit untuk longkang dan rumput sikit2 baru la pagar rumah. Di sana sikit aje ruang antara rumah Encik A dengan rumah Encik B. Tapi tak adela gambar nak tunjuk kat korang.

Yehehheee, akhirnya mendarat kami dengan selamat di Airport Bandara Hussein Sastranegara tu. Melalui info daripada chief suka jalan dan info kemudian daripada tour guide kami, lapangan terbang ini pihak ashkar yang punya. Buat masa ni ia disewa oleh syarikat penerbangan yang mendarat di sini. Airport baru tengah buat rasenye.

Ibu sangat teruja sebab ini pertama kali dia naik kapal terbang. Aku pun teruja sebab ini kali pertama aku dan dia berjalan-jalan keluar Malaysia.


Kami sampai-sampai aje dah petang dan di luar airport kenderaan sewa sudah siap sedia menunggu kami. Maka kami naikla Kijang aka Toyota Avanza ke hotel untuk berehat-rehat. Untuk keselesaan ibu dan bapa aku, kami sewa hotel dengan kenderaan untuk ke sana ke mari sekali. Bayaran bagi seorang ialah dalam RM288 untuk penginapan tiga malam dan perjalanan keliling Bandung bermula 9 pagi hingga 9 malam. Kalau pergi sendiri maybe aku pegi naik pengangkutan awam je. Masa di sana ada banyak kijang warna pink yang berperanan mcm bas mini.

Bila sampai tu kan aku onkanla handphone, kalau korang set jam hp korang auto synkronize masa tempatan maka waktu akan menunjukkan awal sejam. Malaysia pukul 5 di Bandung baru pukul 4. Waktu-waktu tipikal seharian di Bandung pun berbeza contohnya waktu Subuh pukul 4 lebih dan kedai pula tutup pukul 9 malam. Di Malaysia subuh 5 lebih dan kedai tutup pukul 10 mlm.

Jadi malam tu sebelum kedai tutup kami berkunjung ke sebuah kedai minyak wangi yang menawarkan bau-bauan inspirasi daripada jenama terkenal dunia. Ini nama kedainya.


Kami masuk dan mula la memilih wangian. Selepas lima belas minit dah pening dengan kewangian yang pelbagai. Nak cuba kena cium satu-satu bau mana yang best. Kadang kala buah kopi pun tak mampu nak menjadikan kita waras kembali sebab dah mabuk perfume.


Tengoklah botol-botol berikut. Ada hampir semua jenama perfume di sini. Tapi sayangnya Paris Hilton punya dah habis pula, sob sob.


Last-last aku beli bauan faveret ku Hypnose, bauan nak cuba - Burberry, JLo Still dan juga Kenzo Flower. Harga sebotol yang aku tibai antara 25,000 ke 35,000 rupiah. Itu jika diterjemah dalam RM antara RM 9 ke RM12 untuk 25ml dan 30 ml. Tahan lama juga bauannya, lagi lama daripada perfume officemate lama aku jual RM50 (100ml) yang dikatakan tahan 8 jam. Tahan 2 jam aje rasanye.

Berikut ialah proses pencampuran elemen bauan dengan elemen alkohol, kalo ko nak tahan lama amek la yang persen bauan dia banyak. Bezanya harga super (wangi lebih) dengan yang standard (wangi biasa) hanya 5,000 rupiah aje.



Lepas beli barang kami pergi makan pula. Makan kat Jalan Chisangkuy yang terletak dekat aje dengan hotel rupanya. Bapa aku nak makan goreng-goreng jadi kami cuba cari mula-mula tu. Tapi sebab dah lapar aku belasah je la mana-mana kedai masa tu. Kami makan ayam dara@ ayam muda yang sedap sangat dengan tauhu dan tempe goreng. Ayam ni daging dia sikit tapi sedap. Hari-hari seterusnya pun aku baham juga :).


Masa makan tu ada sebotol penambah perisa berwarna hitam, aku ingatkan kicap jadi aku letak la sikit atas nasi. Sekali rasanya manis sekali dan rupanya gula hitam pekat, atau gula melaka rasanya.


Aku tak ada la cuba nak cari mee bandung mahu pun air bandung kat sana. Air teh dingin adela!

Ok, c u tomorrow untuk cerita pasal esoknya. Nak buat korang overdose dengan kisah berjalan-jalan aku.

3 comments:

Biasa said...

best best, lepas ni jgn lupa bawa cendera ati pulak haha

Azyze said...

nadh, perfume yang ko beli extra tu still available lagi ke? kalau ada kang kita jumpa bleh? nak sebotol la...

Naddy said...

ada sebotol burberry bla bla klo ko nak. lpas raya haji we meet k. tata.

hELLO

hELLO
:D

Followers