Pages

Bandung 2 - Tangkuban Perahu dan Strawberi

Keesokan harinya pada pukul 9 pagi kami ke Tangkuban Perahu. Ia terletak kira-kira 30 km north of the city of Bandung (malas nak translate). Bayaran masuk bagi pelancong ialah 50,000 rupiah bersamaan RM18. Nilai tukaran duit kita ke duit dia lebih kurang RM36 bagi setiap 100,000 rupiah. Tapi kalau kita tukar RM ke rupiah di sana kita rugi sikit la sebab ikut rate sana yang tinggi sikit.

Mari bercerita pasal Tangkuban Perahu semula. Seperti legenda lain cerita ini ada banyak versi, tapi di sini aku terjemah semula story Wikipedia itu.

"Ia dipanggil Tangkuban Perahu yang bermaksud Perahu Terbalik dalam bahasa Sunda, bahasa tempatan di Bandung. Daripada jauh gunung ini kelihatan macam perahu yang terbalik. Anda boleh nampak macam bahagian bawah perahu yang terbalik.

Sumber Gambar : Internet

Legenda di sebalik gunung ini ialah kisah "Dayang Sumbi" yang cantik dan anaknya Sangkuriang. Semasa kecil Sangkuriang telah terbunuh bapanya dan sebab marah sangat si Dayang Sumbi ini terpaksa memulaukan anaknya sendiri. Akibat sedih sangat kehilangan suami dan anak si Dayang Sumbi pun melarikan diri namun dia kekal jelita dalam terseksa kerana ada ilmu mistik.

Selepas bertahun-tahun melarikan diri dia merancang untuk pulang ke tempat asalnya. Pada masa itu Sangkuriang yang sudah dewasa terjumpa ibunya dan jatuh cinta pula. Mereka memang tak cam la sebab dah lama sangat tak jumpa. Tapi sedang mereka bercinta si Dayang Sumbi perasan yang Sangkuriang mempunyai tanda lahir sebiji macam anak dia. Bila dah pasti mereka anak beranak, maka nak tak nak terpaksalah dia memutuskan hubungan dengan anaknya. Manakan ibu berkahwin dengan anak kan.

Tapi Dayang Sumbi tak nak kecewakan anaknya dengan berterus terang, maka dia terpaksa menjalankan satu muslihat demi mengagalkan rancangan Sangkuriang untuk berkahwin dengannya. Dayang Sumbi meminta Sangkuriang untuk(1) membina sebuah empangan di Sungai Citarum dan (2) membuat sebuah bot besar untuk merentasi sungai itu sebelum matahari terbit jika mahu berkahwin dengannya.

Demi cintanya si Sangkuriang bertafakur dan memanggil jin hijaunya @ buta hejo untuk menjalankan kerja-kerja pembinaan projek mega tersebut. Bagi memastikan muslihatnya berjalan lancar Dayang Sumbi meninjau lokasi pembinaan dan terperanjatlah sebab dah 90% siap. Maka dia terus menyuruh pekerjanya merentang kain sutera merah melitupi langit di bahagian Timur bandar itu bagi menyerupai kemerahan fajar nak menyinsing.

Helah Dayang Sumbi menjadi apabila Sangkuriang yang melihat langit merah itu percaya bahawa matahari nak terbit. Dalam amrahnya dia menendang sekuat-kuatnya empangan itu dan botnya yang hampir siap lagi. Terpelangkuplah bot itu dan jadilah Tangkuban Perahu."

Tammat.



Mak aku berposing hensem berlatar belakangkan kawah kat Tangkuban Perahu.


Lepas tu kami turun ke bawah supaya dapat tengok pemandangan yang lebih dekat.
Tengah-tengah nak ke bawah ni aku snap this pic of kawan aku yang di atas.


Tengok-tengok bawah, mak aku dah sampai ke bawah tanpa aku.
Nasib baik batu-batu situ tak ade kerikil halus yang berderai,
kerana itu boleh menyukarkan mak aku nak turun.
Kalau tersalah langkah boleh tergelincir.
Lepas tu mak aku suka sangat sebab dia berjaya naik atas.


Sampai di bawah nampak sign board suruh berhati-hati.


Sila jauhi bibir kawah, kalau jatuh tanggung sendiri. Dulu-dulu dieorang kata boleh turun hingga ke dasar kawah tu. Sekarang dah tak boleh sebab dah tak selamat mcm dulu.


Ini kawah


Ini pun kawah yang sama cuma senget ke tepi je pemandangannya.


Di Tangkuban Perahu ni satu benda yang nak kena gagah pertahankan ialah duit anda. Keluar-keluar kereta ada ramai penjual barang nak jual macam strawberi dan kicin. Jika anda pandai tawar menawar bolehlah berurus niaga dengan mereka. Jika tidak buat-buat jual mahal la. Orang nie tengah menjual strawberi kat mak aku. Yang lain tu nak menjual pen dengan tanduk berukir ayat-ayat kot.


Lepas dah puas bergambar dan melihat kawah, kami pun bergerak kembali naik atas untuk pergi ke tempat lain pula. Penjual-penjual itu pun join sekaki la mengikut kami berjalan sambil menjual barangan mereka.


Satu benda yang aku suka kat penjual-penjual barang ini ialah mereka sangat sopan dan gigih. Kalau ko tolak gitu-gitu mereka akan pujuk juga. Tapi kalau tak nak, cakap aje tak nak dengan tegas dan selalunya mereka faham bahasa la dan terus tak approach ko lagi.


Aku tengah nak berposing pun ada lagi yang siap sedia nak jual barang kat aku.


Mak dan bapak aku main game plak dengan penjual-penjual tu.

Penjual : Beli Pak?
Bapak aku : Duit pada kakak.

Penjual : Beli Kak?
Mak aku : Duit pada anak saya.

Last-last aku juga jadi mangsa.


Seterusnya kami pulang ke pusat bandar Bandung. Dalam perjalanan tu banyaklah nampak kedai jual strawberi dan kelinci also known as arnab. Tour Guide kami bawa kami sekejap ke tempat petik strwaberi. Masuk kena bayar 6000 rupiah = RM2.16 dan hasil mengutip dikira ikut paun.



Aku masuk dengan mak aku manakala yang lain tengok daripada luar. I
tu mak aku tu tengah syok petik buah. Aku tengah syok posing dgn buah aje.

Pokok-pokok dekat pintu masuk tu dah habis buahnya. Maklumlah sebesar mana aje kebun strawberi dia, kalau dah 50 orang masuk kutip strawberi dalam sehari habislah buahnya. Aku rasa dia ganti-ganti pokok strawberi tu dengan yang ada buah bila dah habis sebab pokok tu semua berada dalam beg hitam dan guni yang menjadikannya mudah alih.


Makcik pekebun strawberi.

Nyum nyum.
Rasa nak picit picit je sampai penyek.

Gigih.
Alamak fail la gambar nie sebab buah dia kaler putih.
Tapi syhhh sape perasan.


Setelah lebih kurang berkebun dalam 20 minit macam tu kami pun beredar pulang. Buah nie kena timbang dulu dan bayar tapi aku tak ingat satu paun berapa harganya. Mak aku gembira gila sebab dia puas menuai dan makan sendiri. Om nom nom.

Masuk = RM2.16
Hasil tuaian = RM9
Kepuasan makan strawberi = Priceless
dapat stroberi shake plak tu wiii hih

Hasil tuaian Puan Mak Mizzy N


Lepas tu pergi makan tengahari dan malam tu makan lagi kat Jalan Chisangkuy juga. Tapi malam tu aku makan nasi goreng seafood, ratah mak aku punya ikan kaloi dengan kangkung seafood. Air aku macam biasa la teh dingin. Ok next episode coming up.

0 comments:

hELLO

hELLO
:D

Followers