Pages

Sayang You Can Joget, Geng. Punisher. Ong Bak.

Bila bosan dah mari macam awan hitam mari kita gi tengok filem kat wayang. Lepas dah habis tengok kat wayang kita tunggu dvd dia keluar pastu beli dan tengok lagi kat tv kita pulak. Yihaa itulah hidup movie addict.















Ada lima filem yang aku tonton sejak bulan lepas. Paling baru...
Sayang, You Can Dance.
Pengarah - Bjarne Wong

Sebelum tonton : Tengok tajuknya aku teka ni kisah Sharifah Amani dan Samuel Rizal bercinta dengan berlatar belakangkan kehidupan tarian ala-ala Step Up. Aku nak tengok Amani menari, nampak macam terer ke tidak. Lagi pula ini cerita Malaysia yang ada elemen joget-joget moden cam freestyling/ break dancing, shuffle, pole dancing dan lain-lain jadi lagi la nak tengok.

Selepas tonton : Sebagai cerita yang nak dijual kepada orang ramai sangat banyak kekurangan cerita ini. Bagi sebuah filem untuk pengarah baru ia ok la kot. Aku rasa Encik Wong ni baru sebab sinema malaysia mencatatkan dia ada satu filem aja sebelum nie. (Possessed ).

Pendapat aku pasal cerita ini:-
  • Datuk Seri si bapak Mia (Amani) tak suka Remy (Samuel) sebab dia kata berbeza darjat. Jadi untuk paksa jejaka itu tinggalkan anaknya dia belasah kaw kaw dan umpan dengan duit. Konfliknya mula-mula kemain hebat tapi selesai dalam seminit dua aja. Ada motif lain rupanya kenapa Datuk Seri benci pada Remy tapi alasan dua darjat sangat jijix malahan macam alasan orang takde EQ. Lame la datuk.
  • Remy ialah zuriat wanita sebiji macam Yasmin Ahmad dan pakcik dari Sarawak tapi loghat sebiji-biji import daripada negara seberang (tak langsung mcm Sarawak). Tak logikla beb kalau dah membesar di Malaysia tapi masih guna perkataan Indonesia dalam pertuturannya. Pekerja Indonesia yang dah setahun duk sini pun pandai nai ikut lenggok tempatan dan contoh terdekat macam Maya Karin yang dulu pekat cakap Melayu Indonesianya.
  • Sukar aku nak menerima Amani jadi watak minah girly-girly sebab dia kan selalu bawakan watak simple dan selamba. Siap dengan props bilik tidur dan handphone yang bling bling tu.
  • Dafi berlakon ok la pulak jadi macam tu.

Klisenya ialah watak hero sakit dan miskin, ibarat jatuh lepas tu ditimpa tangga.


























http://deennasour.terbaek.com/?p=542


























ps : Jadi malam Sabtu tu duk mengadah jadual tayangan terus pasang niat nak tengok Sayang You. Memang teruja la nak tengok cerita ni walhal Watchmen ada dua lagi tempat kosong masa tu. Takpe postpone Watchmen dan sokong filem tempatan dulu. Partner aku pulak cuba menyemai benih-benih 'pasti ke nak tengok cerita tu?' pada aku. Tapi aku umpan belanja wayang dan aku pun dapat.


PS:

0 comments:

hELLO

hELLO
:D

Followers