Pages

miss match dan cinta

Sejak bila tah aku menjadi miss match kepada kawan aku nan sorang ni. Ia lebih kepada aktiviti saje2 dan bukan nak menyibuk dalam hidup pompuan single pingle ni. Antara penyebab aku menceburkan diri ialah pabila dia kata pada aku yang dia teringin nak merasa ada partner in love. Aku takkan guna perkataan lover di sini sebab bila sebut lover terbayang dalam kapla otak aku partner dalam kamar. Hehehe. Kalau nak guna beau tak reti nak menyebutnya, bow? biu macam dalam beau-tiful? Okehla, aku setel pada guna boyfriend a.
Si gadis genit (asal pendek aje daripada aku genit la tu) ni ramai peminatnya, kalah aku (hidup mesti sihat bersaing peace). Dengan suara manja dan beraksi comey bila bergelak sakan semasa berbual, memang akan menarik minat orang berjantina lelaki. Aku pun ada dicop suara manja dua minggu lepas tapi aku nafikan je. Aku rasa suara aku kalau tak dalam mode 'voice over' memang tak berapa nak merdu bunyinya.

Kat sini aku tak nak citer pasal gadis genit (GG) punya kisah diminati sebab korang boleh baca dalam blog dia. Ada la dalam senarai butang babes ni jadi ko cari la sendiri ye sayang. Anyway aku cakap dengan dia ko nak jejaka kerja apa? Kerjaya ialah salah satu ciri dalam memilih boyfriend tapi bukan ciri ni je yang dipandang semata-mata, ia juga cara mengecilkan skop pencarian.

Pesan aku padanya, aku boleh spy kawan kepada kawan-kawan aku, ada tentera (kawanku PR tentera), kedoktoran (kawan sekolah menengah), wartawan (lagi besar padang memburunya sbb duduk dalam dunia komunikasi ni) dan lain-lain. Dulu ada gak la engineer tapi kawan PR ku itu dah tak keje organisasi pembinaan itu lagi.

Selain itu sebab terlebih rajin aku siap buat extra servis dengan mendagangkan nama gadis ini kepada kawan kami yang mengahwini bisnes man berjaya. Dasat la aku ni kan. Tapi masa aku citer pada GG pasal usaha aku, dia cuma respon "Boleh tak? (memperdagangkan nama aku)". Oleh sebab tak ada amukan puaka kira ok la tu.

Di saluran lain, ada seorang pelaut yang merupakan kawan kepada kawan bf aku bertanya jika ada gadis bujang di daratan yang boleh dia kenal-kenal. Aku suakan pertanyaan itu kepada GG dan dia naklah gambar atau at least deskripsi wajah/fizikal sebelum apa-apa kan. Tapi sampai la ni respon dari pihak bf aku suam-suam sejuk so aku buat bodo je la setakat ni.

Miss match? Kawan aku yang lain ni (hint:cik pembuat video burger!) pulak pernah bercerita pasal mak dia yang juga match maker berjaya. Dia siap warning kat mak dia untuk tidak cuba mematchkan dia dengan sesiapa suatu masa dulu. Aku tak pasti kalau dia dah bagi mak dia lampu hijau untuk mematchkan dia satu dua menjak ni. Camana sekarang?

Dalam family aku mak aku tak heran nak matchkan aku dengan sesiapa. Mujur juga aku menginap di kawasan warisan arwah tok nenek ku (parents abah) jadi jiran semua dah tua dan tak ada cucu yang dewasa tinggal bersama. Kalau tak, kemungkinan untuk orang datang merisik tu pasti wujud. Selamat untuk aku kata yang semua orang bujang ada masa raya je kat kampung ni.

Kakak aku pernah cuba dimatchkan oleh jiran sebelah kanan rumah aku dengan anaknya yang duda anak dua. Pasal nak kawin duda beranak kecik tu kakak aku tak kisah sebab anak dia berinteraksi baik je dengan kami melalui pagar dawai hijau masa raya. Tapi nasib baik tak jadi sebab makcik/nenek jiran tu sangat emo. Benda remeh pun jadi isu gitu.

Mak aku dulu dimatch make kan oleh orang tuanya. Dulukan banyak kahwin pilihan keluarga. Yang beshnya family mak aku memang sangat connected, ditambah pulak kalau dah kahwin masuk dua kali. Ada la yang siap nak kahwinkan ahli family sini dengan ahli family belah bini baru. Nenek (emak mak) kata objektifnya sebab nak bagi harta rolling dalam keluarga. Tapi kalau ada krisis tak tau le mana nak toleh sebab linknya banyak sangat. Cerita belah sini sampai juga ke belah sana.

Hmmm.... Aku pernah kata pada GG suatu masa dulu "asalkan ko tak menyibuk dalam hidup aku, aku tak kisah." Hakikatnya bila kita dah rapat dengan seseorang tu jangan haraplah nak bersikap neutral selalu dan maka menyibuklah aku. Nasib baik setakat ni dia tak buat amukan "Kenapa ko sibuk-sibuk pasal urusan cinta aku?" Drama gitukan.

ps : Masa tengah buat-buat bizi kat office lama aku bertembung dengan akak E yang bertanya sama ada aku nak kawin tahun ni ke? Aku kabar nanti la kak oi. Dia kata manalah tau nak kahwin tahun ni sebab nak celen opismet lagi sorang yang akan kawin minggu ni selepas setahun bercinta. AKAK! INGAT KAHWIN NI AMAZING RACE KE?

10 comments:

nooreen.rahman said...

wahahahahahahaha sedap ini entri. saya kagum amat! apakah memperdagangkan???????? omg, sedap sangat sedap bahasa ibunda anda tuturi. gadis genit cakap pelan pelan plis, sy juga kecil dan ketot atau kata lain kemetot. sekian.

ouT oF My MinD said...

matchmaker. bagus tapi jgn sampai overdose. in case jadi apa2..anda juga akan dipersalahkan. sekian terima kasih.

mizzy N said...

nooreen : nyeheheh, bahasa ibunda hasil pengaruh komunikasi bm dengan jitu setiap hari dan idola bahasa saya, cik ely "amukan puaka" azyze.

out of my mind : saya ambil langkah berjaga-jaga dengan memperkenalkan sahaja, langkah seterusnya pihak GG yang ambil.

azyze gomez said...

nadh, aku terharu dengan gelaran idola itu. aku biola pun belum tentu, apatah lagi idola. re dola lagu dalam Devdas tu mungkin.

jawapan pada soalan: belum green light lagi.

walaupun aku ade tertanya, adakah nasihat mesra itu yang menyebabkan aku masih lagi singel mingel sampai sekarang.

undesireable kot.

azyze gomez said...

btw,
sekilas pandang aku ingat pengomen pertama kau noreen noor.

heheh.

thoyol said...

yup, playing matchmaker memang bagus tapi just stop bila ko dah pass kan nombor to the other person..

jangan masuk campur dari situ sbb biarkan diorg wat effort masing-masing..

nanti ko tak kena blame kalu ada aper2..

hehe..

mizzy N said...

well said mr thoyol

Eliz said...

aku suka gak nyebok pasal mismatch nieh.. ahahah sebab terasa syok bila menjadi.. kalo tak jadik aku cabut lari laaa.. minah tak nak tanggung wooooo..

GG.. teruskan usaha anda untuk mencari patner... kalo ingin saya turut serta dalam Man Hunt buzz me!

a.b geldofg said...

wah2 teori cinta ye

mizzy N said...

tak de la berteori gitu en gel.

hELLO

hELLO
:D

Followers