Pages

Kenduri Kahwin Cuti Sekolah : Part 1

Cuti sekolah ialah masa kegemaran orang buat kerja kahwin. Minggu lepas aku ada dua jemputan kahwin, satu kenduri brader out-of-my-mind dan satu lagi kenduri Lini budak x-mozac (nama manja sekolah menengah aku). Sayangnya aku boleh pergi satu aje sebab jarak antara duanya jauh, satu kat Kluang dan satu kat Melaka. Sebab aku balik kampung jadi hari Sabtu tu mengembaralah aku dan family daripada jay bee ke tengah Johor
untuk sesi kenduri di cuti sekolah.

Pengantin nikah pagi itu dan bersanding pukul 2.30 ptg. Kami tiba di lokasi dalam pukul 1 lebih jadi menunggu la pengantin lelaki bersiap dulu. Pandai pengantin perempuan lukis peta, senang je jumpa rumahnya berdasarkan peta.

Haha, aku edit pic nie sebab out-of-my-mind sibuk edit pic tadi. Sangat aku terpengaruh tatkala itu. Ni aksi mak andam tengah memakaikan rantai kat pengantin.

Sebelum bergerak ke rumah perempuan, pengantin lelaki yang segak
berkeris bergambar kenangan dengan mak sedara dan kazennya.
Mak pengantin berbaju pepel pula memerhatikan dari jauh.


Sambil tu aku posing dengan abah dan mak aku. Lepas jam jejak je pukul 2 petang
aku terus bertolak ke rumah perempuan.


Dah tiba dekat rumah perempuan tunggu lagi tapi jam 2.30 petang tak berarak-arak juga pengantin lelaki, katanya cue dari pengantin perempuan tak dapat lagi jadi tak boleh mula acara. So tunggu la lagi, ambil gambar eksperimental la, borak la, dan lain-lain.

Sandarkan diri pada sister pengantin yang berbaju baru rona hijau kotak-kotak ditempah khas dari Kedah. Baju aku hasil kombo kebaya jalan TAR dan kain batik Sarawak. Nie la rakan emo, rakan gosip, rakan wayang, rakan shopping baju dan kini rakan niaga masa kini. Suka aku emo-emo dengan dia sebab dia layan aje selalunya, haha, mengada kan aku.

Ini tengah bercerita dengan mak aku pasal apa tah, yang penting cerita pasal bilik bersepah aku pun ada, siut je. Imejnya nie tinggal tak pakai barangan emas je, kalau tak dah confirm membawa imej stereotaip anak mami bling bling. Perkataan Balloon dalam caption tu silap la, tak daya aku nak betulkan.

Tunggu 'masjid' orang dah siap kite menunggu 'masjid' aku dibina pula nanti.
'Masjid' ini coming soon ah... O jewawat aku besar siut.

Mere mommy comel dan papparazzi import.


Tunggu dan call dan tunggu lagi, akhirnya pengantin sampai selepas 20 menet macam tu.
Datang dengan penuh gaya naik motor beso, bak kata lecturer aku dulu "Fashionably late!"

Mak aku selamba je jalan celah-celah pengantin dan motor.

Pengantin jejaka sudah mari. Ketar lutut aku sebab mencangkung ambik shot nie.
Ini shot glamer nak menunjukkan kegah-an pengantin dan suasana hepi-hepi, ambil shot daripada angle bawah nie.

Kompang di pukul jejaka pengiring yang mengeskort pengantin.


Rider motor besar tadi dengan penuh gaya pun turun daripada tunggangan untuk
menjamah nasi minyak jua, siap t-shirt berlabel khas lagik. Ini trend kenduri sekarang nie aku perati.

Sesuai dengan nama Raja Sehari, pengantin dihidangkan dengan halwa mata/telinga, tarian zapin. Walaupun pengantin dah ditemukan di meja santapan beradap tapi lepas tu kena dipisahkan pula sebelum naik pelamin sebab nya ada...



TOL!

Nie tol kedua nie (kat pelamin), tol pertama kat pintu masuk rumah. Suka sangat orang Johor ni dengan tol-tol sebab seronok usik-usik pengantin lelaki tapi kadang-kadang melemaskan pada mereka yang tak biasa. Lagi-lagi pula kalau keluarga penganti lelaki orang jauh dan nak rempit balik rumah nun jauh hari tu juga. Masa nie orang-orang Utara semuanya merana sebab banyak sangat tol nak dilalui. Cian mereka.

Selamat dah majlis pihak lelaki aku ucapkan
SELAMAT PENGANTIN BARU APUI DAN LIN!
Semoga bahagia ke akhir hayat.

Kenyang perut suka hati.
Aku dan la familia blah pukul 4.00 petang.
Sambar sepotong tembikai dan salam keruk
(salam sambil bagi hadiah duit pada mak pengantin).
Naik kenderaan dan blah ke selatan balik.

Tapi dah tiba rumah belek gambar kek ni baru perasan
tak makan kek masa kenduri tu. Uhuhu, kecewa sedikit.

Tiba je kat rumah bersaing plak dengan adik aku yang juga baru balik drpd kenduri kawannya.
So berposing le sementara stok masih ada. Nasib baik dalam ni tak nampak yang baju aku
sekaler dengan dinding rumah.


Touch up sikit, tambah kerawang dah boleh buat kad raya nie. Oh dan letak efek vignette sikit.
Tulis situ "ikhlas daripada MizzyN dan Bubul".

Okla, papai!



xoxo
MizzyN



ps: quote tipu "i'm sorry honey, not tonight"

8 comments:

DrSam said...

memang meriah bila terlibat secara langsung atau tak langsung majlis perkahwinan.

Tapi awat banyak sangat mata-mata 'kucing' touch-up dalam foto tu :)

yoon see said...

Semua pun cun cun!
Tapi mengapa ada cencor tulisan dekat mata?
Creative juga, no one can copy....

Naddy said...

yoon see dan dr sam, saje nak mess up dengan gambar jadi tak boleh dicuri.

thoyol said...

lambat lagi ker majlis nak siap??

haha...

Naddy said...

doakan la cepat, tak tahan dah nie. ahahax!

yoon see said...

I see!
Tapi ada siapa barani nak curi gambar-gambar yang personal macam ini.
Jika betual, orang itu memang sangat berani:)
MizzyN, you love watching movie ke?
Saya rasa hobi ini baik, kan kerja ada stress....lepas kerja, carilah hobi yang sebegini utk tenangkan hati.
Tapi, saya tak pernah pergi menonton wayang lagi untuk tahun ini. Sangat ketinggalan...
You enjoy your weekends mizzyN!

Naddy said...

yoon see, thank u! enjoy yours too. yes there are people who use these harmless personal picture to support their story. My friend's myspace picture was used and another friend happen to notice it first. it was something about big chested girl, so cruel. at least the writer could black out the eyes, instead he used the picture in all its glory.

nooreen.rahman said...

wow! superbike? :)

hELLO

hELLO
:D

Followers